Thursday 31 October 2013

Cara Nak Buat Kerepek Ubi kayu

Hari ini kami ingin berkongsi dengan cara membuat kerepek ubi kayu.

Inilah merupakan gambar ubi kayu. Ubi kayu yang sesuai untuk membuat kerepek merupakan ubi kayu yang berjenis isinya berwarna kuning dan berumur tiada lebih lapan bulan. 

Kulit ubi kayu hendak dibuangkan dan harus dibersih dengan air paip yang mengalir supaya kotoran tanah tidak melekat pada isi ubi kayu. 

Selepas itu, memotong ubi kayu kepada saiz nipis dengan mesin slicer usahawan. Ubi kayu yang dipotong nipis.

Selepas itu, hiris ubi kayu akan digoreng dengan mesin. Ia akan auto goreng dan boleh menetapkan masa  dan ubi kayu yang siap goreng akan diangkat dan ditos secara automatik. Goreng kerepek ubi kayu akan dibuang minyak dengan mesi pembuang minyak. Jika kerepek ubi kayu terdapat banyak minyak, ia akan cepat rosak dan tengik.


Untuk membuat gaulan, mesin pengaul digunakan untuk kerepek yang disiap goreng dan dimasukkan ke dalam mesin pengaul. Perisa di tabur akan ditambah dengan sedikit demi sedikit sehingga perisanya enak. 




Setelah kerepek ubi kayu digaul degan perisa,kerepek ubi kayu akan diletakkan di atas meja. Meja yang sengaja membuat senget supaya minyak dapat turun ke sudut dan kerepek ubi kayu dapat ditarik ke dalam bekas melalui sudut yang lain. 

Inilah cara untuk membuat kerepek ubi kayu.










No comments:

Post a Comment